19:08
10-8-2015
Αρθρογραφία
Γράφει ο Ε. Αυδικος
Εν μέσω των διαπραγματεύσεων για τη συμφωνία με τους δανειστές υπερψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος που τακτοποιεί θέματα ιθαγένειας, ο οποίος αποτέλεσε το πεδίο σύγκρουσης και πολιτικής-ιδεολογικής διαφοροποίησης των πολιτικών κομμάτων και κινήσεων στην Ελλάδα.
Ένα από τα βασικά επιχειρήματα όσων αρνήθηκαν να ψηφίσουν τον νόμο ήταν το ότι κινδύνευε ο ελληνικός λαός ν’ αφομοιωθεί, προοπτικά, από ανθρώπους που ‘τρύπωσαν δολίως’ στο εθνικό έδαφος. Φοβούνται ότι αυτό που θα προκύψει από την απόδοση ιθαγένειας σε μετανάστες από χώρες της Αφρικής και της Ασίας-ου μην και της Ευρώπης, π.χ. Αλβανία-θα είναι η αλλοίωση των βιολογικών και πολιτισμικών γνωρισμάτων του Νεοέλληνα στον 21ο αιώνα. Εκτός από τη συνωμοσία που διαβλέπουν μερικοί να εκδηλώνεται για εκ των ένδον υπονόμευση του ελληνικού λαού ως εθνολογικής και βιολογικής οντότητας, θεωρούν ότι αναπόφευκτα θα χαθούν όλα τα γνωρίσματα που συγκρότησαν την οντότητα Έλληνας, όπως έχει καταγραφεί στα κείμενα και αναπαριστάται στον καθημερινό λόγο.
Πρόθεσή μου δεν είναι να συνομιλήσω σ’ αυτό το κείμενο μ’ αυτή τη στρεβλή αντίληψη για το στερεότυπο του Έλληνα ως μιας άχρονης και αμετάβλητης ουσίας που εγκαταβιώνει και παράγεται αυτοφυώς στο συγκεκριμένο έδαφος. Χρησιμοποιώ τη σχέση του περιβάλλοντος με τις μετακινήσεις ανθρώπων για τη συνεχή ανανέωση-ακόμη κι όταν δεν είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού-των πολιτισμικών συμπεριφορών και εθνολογικών χαρακτηριστικών, ώστε να επικεντρωθώ στο δεύτερο μισό του τίτλου αυτού του άρθρου: τον πλάτανο και τον φοίνικα.
Τι σχέση έχουν αυτά τα φυτά με την ιθαγένεια; Μεγάλη, Κατ’ εμέ. Ο πλάτανος, ασφαλώς, δεν είναι αυτοφυές. Ωστόσο, έχει διαμορφωθεί μια τοπική ποικιλία, η οποία, πέρα από τα φυσικά συστατικά της, έχει ταυτιστεί με την πολιτισμική οικολογία του ελλαδικού χώρου. Γύρω από τα πλατάνια οργανώθηκαν τα χωριά. Κάτω από τον ίσκιο τους κορυφώνονται τα πανηγύρια του καλοκαιριού στην ορεινή Ελλάδα. Ο πλάτανος κουβαλάει μικρές και μεγάλες ιστορίες. Κάθε μεριά της Ελλάδας έχει να μαρτυρήσει ιστορίες που συνδέονται με εθνο-απελευθερωτικούς αγώνες. Τέτοιος ήταν ο πλάτανος δίπλα στο ιστορικό γεφύρι της Άρτας, όπου λέγεται ότι ο Αλή Πασάς κρεμούσε από τα κλαδιά του τους χριστιανούς. Ακόμη, το πλατάνι στα Μάλλια της Κρήτης , με την ηλικία των δυόμισι χιλιάδων χρόνων, που ήταν ο αγαπημένος τόπος του Καζαντζάκη. Κάθε τόπος οργανώνει τη ζωή του γύρω από ένα πλάτανο. Είναι το σύμβολο της αντοχής στο χρόνο, γι’ αυτό και η ευχή ‘σαν τον πλάτανο’ συμπυκνώνει αυτή τη βιωματική σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον του.
Ο πλάτανος είναι η έκφραση της πολιτισμικής ιθαγένειας, που ζυμώθηκε χιλιάδες χρόνια. Αντίθετα, ο φοίνικας θεωρήθηκε το σύμβολο των αυτοδιοικητικών αρχών των σύγχρονων πόλεων να προσδώσουν ένα νέο χαρακτήρα στις πόλεις, αλλάζοντας την πολιτισμική οικολογία. Ο φοίνικας , έτσι, διέσχισε τη Μεσόγειο και ήρθε μαζικά στην Ελλάδα στους ολυμπιακούς αγώνες του 2004.
Το παράδειγμα ακολούθησαν πολλοί δήμοι που ήθελαν να προσδώσουν ανατολίτικο χρώμα στις παραλίες τους, για να αιχμαλωτίσουν το ενδιαφέρον των επισκεπτών τους. Κατ’ άλλους, αυτή η στροφή στον φοίνικα μπορεί να θεωρηθεί ως εγκατάλειψη της παλαιότερης πολιτισμικής οικολογίας, όπου κυριαρχούν ιθαγενή, ή φυτά που είχαν επιβάλει την ιθαγένειά τους με την προσαρμοστικότητά τους στο περιβάλλον. Ο φοίνικας, άθελά του, έγινε το σύμβολο της αλαζονείας αλλά και της άγνοιας της ιθαγενούς βιοποικιλότητας εκ μέρους των υπευθύνων. Όμως, κάποιοι άλλοι πηγαίνουν πιο πέρα φωτίζοντας μια άλλη διάσταση. Ο φοίνικας και η προτίμησή του για τη διακόσμηση των παραλιακών, ιδίως, χώρων, έγινε το σύμβολο της Ελλάδας που αναζητούσε τρόπους και μορφές, ώστε να δικαιολογηθεί η διασπάθιση του δημοσίου χρήματος από όσους, κρατικοδίαιτους, είχαν βρει τον τρόπο, να βάλουν το χέρι στην κρατική μας τσέπη.
Οι σκέψεις αυτές έρχονται στο νου λίγο πριν το Δεκαπενταύγουστο, τότε που βουλιάζουν οι τόποι κάτω από τους πλατάνους. Αναμφίβολα, η συσχέτιση του πλάτανου με τον φοίνικα δεν επαναφέρει την επιφύλαξη για την εξωστρέφεια και την επικοινωνία με νέα μορφές πολιτισμικής οικολογίας. Είναι, όμως, μια δήλωση για επιφύλαξη απέναντι σε όσους υπονομεύουν το παρελθόν πουλώντας φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
|
Πρέβεζα | Μια πόλη με νησιώτικη ατμόσφαιρα, η πριγκίπισσα του Αμβρακικού
Ποιήματα του Γεωργίου Βελλιανίτη - Παξινός Ποιητής part3
Γiώργιος Βελλιανίτης Παξινός Ποιητής.......part2
Ομιλία Σπ. Κυριάκη για την επιστολική ψήφο
Ποιήματα του Γεωργίου Βελλιανίτη - Παξινός Ποιητής
Ποιήματα του Γεωργίου Βελλανίτη - Παξινός Ποιητής
Η Σταυροδοσια στον δήμο Πρέβεζας στο 80%
Ποιος είναι ο βασικός ιατρικός εξοπλισμός που πρέπει να έχουμε στο σπίτι και ποια τα οφέλη του
Ποιοι είναι οι τύποι ελλειπτικών και διαδρόμων γυμναστικής που μπορείτε να επιλέξετε!
Χτίσε τη γκαρνταρόμπα σου από την αρχή με διαχρονικά κομμάτια
Δημιουργία Μητρώου Μέσων Πληρωμών (POS) των επιχειρήσεων
Ποιες εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν στην αντικατάσταση της πλαστικής σακούλας;
Δώρα που μπορείς να βρεις στο βιβλιοπωλείο και θα θες να κρατήσεις για εσένα
Στο τέλος Νοεμβρίου θα παραδοθεί στην κυκλοφορία η Αμβρακία Οδός
Δώρα που μπορείς να βρεις στο βιβλιοπωλείο και θα θες να κρατήσεις για εσένα
Οι ξένες γλώσσες που αξίζει να μάθετε
Πόσο σημαντική είναι η επαγγελματική διακόσμηση του χώρου μας;
Απογευματινά snacks που θα σας δώσουν ενέργεια!
Οριστικός ανάδοχος για τα έργα ανακαίνισης του Νοσοκομείου Πρέβεζας